domingo, 24 de noviembre de 2013

BULLYING

Gero eta gutxiago geratzen da Irakasle Funtzioa ikasgaia amaitzeko. Horrexegatik, sarrera honetan gustatuko litzaidake hitz egitea eskoletan sortzen den arazo larri bati buruz: Bullying-a. Bullying-a, ume batek tratu txar fisiko edo psikologiko beste umeengandik jasotzen duenean sortzen da. Bullying-ak iseketako edo erasoetako jarraitutako errepikapena dakar eta biktimaren baztertze soziala eragin dezake.

 Lau Bullying mota bereiz daitezke: . Fisikoa : Bultzadak, ostikadak, arrazoiekiko erasoak, eta abar. . Ahozkoa: Irainak eta ezizenak, publikoarengako gutxiespenak, akats fisikoak nabarmentzea, eta abar. Ohikoena da. . Psikologikoa: Banakoaren autoestimua hondatzen dute eta bere beldurraren sentsazioa sustatzen dute. . Soziala: Taldeko eta lagunetako gainerakoko gaztea bakartzea nahi du.

Haren kausak eta ondorioak hauexek dira:
 Pertsonalak: Era oldarkorrean jokatzen duen umeak larderiak edo eskolan edo familiarengan gehiegizko erabilerako mota bat sufritzen du. Jokaera hau lortzen du askotan helduek apaltzen dutelako.  Goikoa sentitzen da, eraso batzuen laguntza duelako edo erasotako umea oso gaitasun gutxi ditu erasoei erantzuteko.

Senideak: umea jarrera oldarkorra izan dezake, bere familiaren ingurune txeratsua adierazteko, non aita/ama baten hutsunea egon daiteke, dibortzioa, bortizkeria, biolentzia, indarkeria, edo aita/ama eta bere anai-arreba humiliatu badiote.

Egoera hauek guztiek portaera oldarkorra sor dezakete umeengan|mutilengan eta bortizkeriara eraman ditzakete nerabeak direnean. 
 Eskola gero eta handiagoa bada, eskola-jazarpen gehiago egon daiteke, batez ere faktore honetara kontrol fisikorik, zainketarik eta errespeturik eza sartzen bada; apalkuntza, mehatxuak edo irakasleen eta ikasleen artean baztertzea. 

Erasotzaileentzako ondorioak hauexek dira: Delitugileak bihur daitezke geroago, pertsona zapuztuta senti daiteke, gainerako umeekin zailtzen delako bizikidetasuna; uste du egiten dituen ahaleginak ez dute ezertarako balio erlazio positiboak sortzeko. 

Biktimarentzako ondorioak hauexek dira: autoestimu baxua, ikasketak bertan behera uztea, jarrera pasiboak, gorabehera emozionalak, arazo psikosomatikoak, depresioa, estutasuna, pentsamendu suizidak; tamalez, neska-mutil batzuk haien bizitza kentzen dute, egoera hau gehiago ez dutelako aguantatzen. 

Horrexegatik, arazo hau eskoletan ez egoteko, guk, etorkizuneko irakasleok adi egon behar gara: 
-Zein da ikasleen arteko erlazioa bai korridoreetan bai patioetan. Une txarrenak sortzen dira irakaslea ez dagoenean.
-Bainuen ateetan dauden pintadak (zein izen agertzen dira jakin behar da).
-Talde-irteeretan ohiko ez parte-hartzea eta barreak edo ikasle zehatz batzuengan dauden oihukatzeak.
-Klaseetara ez etortzea, ikasleek beldurra daukatela adierazten dute.
-Desberdinak diren ikasleei adi egotea, batez ere, bere itxura fisikoagatik.
-Askotan kexatzen bada, irainduta edo hainbat motatako burlak sufritu dituela.
-Zenbait kasutan esaten baldin badu bere eskolako-materiala lapurtzen diotela.

Beraz, Bullying-a desargetzea lortu nahi badugu, ezinbestekoa da ikasleei ahalik eta txarla gehien ematea, kontzientziatzeko hori egitea txarto dagoela, gurasoei ere informatu behar zaie arazo honi buruz, modu batean ala bestean haren semearen ikaskuntzan parte hartu daitezen. Azkenik irakasleak ere, ondo jakin behar dute noiz gertatzen ari den Bullying-eko kasuak, eta horretarako zenbait kurtso edo hitzaldietara joan beharko lirateke. Hala eta guztiz ere, eskolak zenbait kanpaina egin behar dituzte, gizartea  ere, arazo horrekin guztiz konprometituta daudela ikusteko.

1 comentario:

  1. Aurrekoaren bidetik hau ere, nahiz eta besterik ere sumatzen den. Benetan, ezagutza batzuk dituzula erakutsi arren, ez dut igartzen zuretzat, subjektiboki, benetako gai garrantzitsua denik.
    Agian, biharko egunean izan egingo da eta orduan zuk daukazun sakontasunez pentsatuko duzu horren inguruan eta hortik ekarpenak egingo. Bien bitartean, oso gai larria banalizatzeko arriskua dago, batetik, eta, bestetik, zure interes subjektiboak hezkuntzara nola bideratu ahal dituzun pentsatzeko eta lantzeko aukerari agur esan behar.

    ResponderEliminar